۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۲۳:۳۳

شستن خرما قبل از مصرف ضروری است

شستن خرما قبل از مصرف ضروری است

بوشهر- مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی شبکه بهداشتی و درمان دشتستان گفت: شستن خرما مثل هر میوه دیگری قبل از مصرف ضروری است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نوشین حسن‌زاده اظهار داشت: نخل خرما یکی از مهم‌ترین درختان میوه مناطق خشک و گرمسیری به شمار می‌رود و این درخت نقش مهمی در اکولوژی و حفاظت مناطق بیابانی در مقابل فرسایش ایفا می‌کند.

حسن‌زاده بیان کرد: میوه خرما به دلیل ارزش غذایی بالا، همواره به‌عنوان یک منبع غذایی خوب مورد توجه قرار گرفته است و خوشبختانه در ایران حدود ۴۰۰ گونه خرما شناسایی شده که بر اساس کیفیت، زمان رسیدگی و زمان ماندگاری کاربردهای مختلفی دارند.

وی با تأکید بر اینکه از نظر بهداشتی، شستن خرما مثل هر میوه دیگری قبل از مصرف ضروری است، تصریح کرد: انواع میکروارگانیسم‌ها و آلودگی‌ها در نخلستان وجود دارد و با توجه به پدیده گرد و غباری که در چند سال اخیر در مناطق غرب و جنوب غرب کشور مشکلات فراوانی را به وجود آورده، شستن خرما قبل از مصرف بیش‌ازپیش ضروری شده است، بنابراین توصیه می‌شود خرما را قبل از مصرف کاملاً بشویید ولی نیازی به جدا کردن پوست آن نیست.

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی شبکه بهداشتی و درمان دشتستان در مورد خواص خرما گفت: خرما سرشار از کربوهیدرات (مواد قندی) است و در صورتی که شرایط رشد میکروارگانیسم‌ها فراهم شود، خرماهای نرم که دارای رطوبت بیشتری نسبت به انواع خشک‌شان هستند، به‌سرعت تخمیر می‌شوند و طعم و بوی ترشیدگی می‌گیرند.

حسن‌زاده همچنین بیان کرد: هوای نسبتاً گرم و مرطوب و حضور اکسیژن برای رشد میکروارگانیسم‌ها و عمل تخمیر، ضروری است اگر خرما در دمای پایین مثل یخچال و در ظروف در بسته نگهداری شود، قابلیت ماندگاری بالاتر می‌رود.

وی تأکید کرد: به‌هیچ‌عنوان مصرف خرمای ترش و حشره زده توصیه نمی‌شود، چون این خرماها آلوده به انواع میکروارگانیسم‌ها و آفت هستند.

حسن‌زاده در خصوص علائم فساد خرما گفت: فساد خرما در اثر حضور انواع باکتری، کپک، مخمر و آفت‌های انباری ایجاد می‌شود و بوی ترشیدگی نشانه شاخصی از تخمیر شدن خرماست و گاهی در انواع خرمایی که به‌صورت فله عرضه می‌شود آن‌قدر شرایط نگهداری نامناسب است که لکه‌های کپک‌زده را می‌توان به‌سادگی مشاهده کرد.

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی شبکه بهداشتی و درمان دشتستان اظهار کرد: کرم خوردگی و وجود آفات در خرما هم از نشانه‌های فساد آن هستند که رفع این مشکل باید در مراحل داشت و برداشت خرما انجام شود.

حسن‌زاده در خصوص شرایط و زمان نگهداری خرما گفت: خرما تا یک سال قابلیت نگهداری در انبار سرد سردخانه بالای صفر برای حجم زیاد را دارد و برای مصارف خانگی نیز در جای خشک و خنک باید نگهداری شود.

وی بیان کرد: نکته مهم اینکه شهروندان در حین خرید خرمای بسته‌بندی شده، باید به بسته‌بندی، مجوز و شماره بهداشتی از سازمان غذا و دارو توجه شود.

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی، بهداشتی و آرایشی شبکه بهداشتی و درمان دشتستان بیان کرد: از تعداد ۴۵ واحد تولیدی خرمای تحت پوشش این شبکه، تعداد ۲۰ واحد دارای مجوز بهداشتی از سازمان غذا و دارو هستند که به‌صورت ماهیانه کنترل، پایش و نمونه‌برداری از واحدهای مذکور توسط کارشناسان واحد نظارت بر مواد غذایی صورت می‌گیرد.

کد خبر 5888999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • فریدون IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      13 4
      اگرمجوزبهداشت ندارندپس چرا ارسال میشوند .یعنی هیچ کس نیست جلو این کار را بگیرد.
    • بلوچ IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      12 0
      آیا، میدانید، شیر، خرما، دوتاازمحصولاتی هستن، شیرازاستخوان،،، خرماازتنه درخت تولید، هردوتاباآب مزه اش راازدست میدهد، بمحض رسیدن آب به خرما، خراب میشود،، خرمایی که پرازگردوخاک باشدقابل خوردن نیست
      • مرتضی کاظمی IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
        9 2
        من درخت نخل دارم خرما اگه شسته بشه و جلو افتاب خشک بشه هیچ مشکلی پیدا نمی کنه سالها ست که داریم این کار رو میکنیم
    • بینا US ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      7 2
      شستن خرما نداشتیم و نیازی نیست اگر به روش صحیح برداشت شود ایا رطب قابل شستن است قطعا خیر خرما هم همینطور اگر خرما الوده شده باید دور ریخته شود نه اینکه شسته و مصرف شود
    • مختار IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      8 0
      احسنت بر آقای بلوچ وکاظمی بسیار صحیح فرمودند این کارشناس کارشناسی بادمجون وگوجه وخیار گرفته
    • ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      19 0
      خداوند به پوست خرما حالت ضد میکروبی داده که هیچ میکروبی جذب نمیکنه
    • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      6 4
      حتماً خرما را با آب وصابون بشوئید مزه اش بهتره حتماً این کار را بکنید
      • ابوالفضل IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
        4 1
        بعد از چیده شدن از درخت روی زمین و محیط باغ و زمین خاکی... باعث گرد و غباری شدن خرما میشود... در زمان مصرف هر چقدر نیاز دارید بشویید سپس تناول کنید... خرما در محیط باغ در روی زمین و سپس نهایتا در انبارها در بسته بندی های کوچک.. جعبه میشود.
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
      8 3
      خرما باید قبل از بسته بندی شسته و خشک شود ما نخل داریم وهمین کار رو انجام می دهیم
      • الیاس IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
        1 0
        خرما اگه قبل از بسته بندی شسته شود که خراب میشه و به مصرف کننده نمی‌رسه
    • ایوب شفیعی IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
      6 1
      الان که این کامنت رو می نویسم، دقیقا یک ساعت پیش مشغول شستن و آفتاب کردن خرما بودم. خرما میشه شسته بشه، ولی باید بلافاصله در معرض آفتاب قرار داد تا کاملا خشک بشه. هر ساله داریم اینکارو میکنیم. ارسالی از شهر آبپخش استان بوشهر
    • فلیح IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۳
      2 0
      ما خودمون نخل دار هستیم و خرما رو قبل از بسته بندی اول خرماهای خراب جدا بعد ته خرما رو از آن جدا در بعضی جاها هسته هم جدا بعد از آن خرما بصورت خوب شسته و دو روز در آفتاب میمونه برای خشک شدن بعد در بسته های کیسه ای یا سطلی نیم تا پنج و ده کیلو بسته بندی میشه پس بعداز بسته بندی نباید شسته بشه
    • علی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 1
      این آقا هنوز نمیدونه شستن و آفتاب گذاشتن خرما بخشی ازمرحله فراوری خرماهست .خرما رو بعد از فراوری اگربشوری به خودش آب می گیره، لزج وبعد ازمدت کمی ترش میشه
      • معصومه IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۶
        0 0
        ممنون از شفاف سازی شما و همه نخل داران عزیز
    • موسوی RO ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      0 0
      هرکالای‌را‌خریدیم‌باید‌بشوریم‌چون‌به‌مهر‌بهداشت‌واستاندارد‌نمیشه اعتماد‌کرد‌هیچ‌دقتی‌در‌کارشان‌نیست!!!!؟؟؟؟
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      3 2
      خداکن نخل هاشون خشک بشه ..بی کیفیت این خرما که بشه یک دانه همراه با صبحانه به بچه هامون داد کیلویی 100هزارتومن.خوبش از پسته هم گرون تر است
      • الیاس IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۷
        0 0
        شما اگه جای کشاورز بودی خرما ۱۰۰هم نمیدادی هزینه جمع آوریش بیش از این ها میشه که چیزی واسه کشاورز نمی‌مونه بعد هم مگه نخل خرما چکار کرده که میگی خشک بشه
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۰۴
      1 1
      دوست عزیز خرما خودش آنتی باکتریاله فقط گردو خاک شاید روش بشینه ک پاک کنی خوبه